وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا

وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا

یادم نمی رود که همه عزتم تویی
من پای سفره تو شدم محترم حسین ع
لطفی که کرده ای تو به من مادرم نکرد
ای مهربان تر از پدر و مادرم حسین ع ...

پیام های کوتاه
آخرین نظرات


به گزارش فرهنگ نیوز ، مناظره فرهنگی در برنامه «دیروز امروز فردا» شامگاه گذشته (پنج‌شنبه 4 اردیبهشت ماه) با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان مشاور نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهور با محوریت شعار سال جاری «اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی» برگزار شد.
 
*آشنا: ممیزی قبل از انتشار در طاغوت توسط ساواک انجام می‌شد/ یک انقلاب برای عدم دخالت دستگاه‌های امنیتی در ممیزی لازم بود

در ابتدای این برنامه آشنا با اشاره به اینکه ما وارث شرایط فرهنگی ریشه دار هستیم که نه امروز به وجود آمده و نه با اقدامتت امروزی تغییر می‌کند، بیان داشت: حداقل 100 سال است وارد دوره جدیدی از فرهنگ شدیم که بیش از 90 شاهد دخالت دولت در حوزه فرهنگ بودیم به عبارتی دیگر اعمال سیاست فرهنگی توسط دولت صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه 90 سال پیش تغییر فرهنگ سنتی و آماده‌سازی جامعه برای دریافت فرهنگ استبدادی حاکمیت صورت گرفت، افزود: در این شرایط نهادهای متمرکز فرهنگی همراه با دولت نظارت کاملی بر فرهنگ داشتند، به گونه‌ای که قبل از انقلاب ممیزی قبل از انتشار انجام می‌شد، یک انقلاب لازم بود تا در عرصه مطبوعات ممیزی پیش از انتشار برداشته شود، این در حالی بود که ممیزی کتاب باید توسط وزارت فرهنگ و هنر طاغوت انجام می‌شد اما عملاً توسط ساواک صورت می‌گرفت، پس برای اینکه از نظارت دستگاه امنیتی و اطلاعاتی خارج شود یک انقلاب لازم بود.

*آشنا: بعد از انقلاب شاهد حضور افرادی خارج از دولت برای نظارت در عرصه فرهنگ بودیم/ توجه به مردمی‌تر کردن فرهنگ

مشاور فرهنگی رئیس جمهور با بیان اینکه انقلاب اسلامی برای اینکه دخالت فرهنگی دولت در حوزه فرهنگ را منطقی کند، از نیروهای فرهنگی غیر از دولتی بهره برد،‌ اظهار داشت: به همین منظور در شورای نظارت بر سینما و هیأت نظارت بر مطبوعات شما نظارت را روند مختلف می‌بینید که گروه‌های مختلفی به امر نظارت مشغول هستند، اما در عین حال مسأله‌ای که با آن مواجه هستیم، دخالت بیش از حد دولت در نظام های مختلف از جمله فرهنگ است.

وی با اشاره به تلاش برای مردمی‌تر کردن اقتصاد، سیاست و فرهنگ ادامه داد: به نظر می‌رسد در دهه چهارم انقلاب اسلامی که به نام دهه پیشرفت و عدالت نامیده شده است، توجه مقام معظم رهبری در عرصه فرهنگ بیشتر معطوف به تشکل‌های خودجوش فرهنگی است.

*پناهیان: فرهنگ و قدرت در کنار هم مطرح می‌شوند/ دولت‌های پیشین به وظیفه خود در فرهنگ عمل نکردند  

در ادامه حجت‌الاسلام پناهیان با تأکید بر اینکه در طول تاریح قدرت‌ها در فرهنگ دخالت داشته‌اند،‌ بیان داشت: «وَالَّذِینَ کَفَرُواْ أَوْلِیَآؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ» این دولت‌ها بودند که مردم از نور به ظلمت می‌بردند، لذا وقتی آثار حکومت و دولت در عرصه فرهنگ بررسی می‌کنیم، بخش سلبی تأثیرگذاری در هدایت انسان‌ها را می‌بینیم، پس هنگامی که بحث فرهنگ پیش می‌آید، بحث قدرت هم مطرح می‌شود.

وی با اشاره به دیدار جمعی از بانوان با حضرت امام(ره) و بیان دغدغه‌های فرهنگی توسط بانوان، افزود: در این دیدار امام فرمود: گرچه فرهنگ در صدر است،‌ مسأله انتخابات مهم‌تر است، زیرا این انتخاب است که روزی فرهنگ تأثیر می‌گذارد، امام معتقد بود که نقش دولت‌ها در فرهنگ را نباید نادیده بگیریم، به نظر میر سد یکی از معضلات مهم جامعه که موجب شد مقام معظم رهبری اعلام کنند، در تمام دولت‌ها پیشین نقش خودشان را در فرهنگ به خوبی ایفا نکردند.

*پناهیان: استفاده از واژه اسلام ناب محمدی(ص) و اسلام آمریکایی نشان از دغدغه فرهنگی امام(ره) دارد

مشاور نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه دخالت‌های بیجای دولت‌ها چه مثبت و چه منفی اثر معکوس دارد، ابراز داشت: بنابراین باید دخالت نابجای دولت را کنترل کرد، در طول 35 سال گذشته به نطر من دولت ها نقش خودشان را در فرهنگ به خوبی ایفا نکردند، در روز‌های آخر عمر امام(ره) بر اسلام ناب محمدی(ص) و اسلام آمریکایی تأکید داشتند و ایشان وارد عرصه فرهنگی شدند، ‌مقام معظم رهبری که در ابتدا بحث تهاجم فرهنگی و شبیخون فرهنگی را مطرح کردند.

*مشکل فرهنگ از منظر حجت‌الاسلام پناهیان

وی با اشاره به اینکه دغدغه فرهنگی بعد از دفاع مقدش از سوی امام و رهبری ناظر به نقش ضعیف دولت‌ها در عرصه فرهنگ بوده است، افزود: اکنون تبدیل به یک معضل شده است که بنده مشکل فرهنگ را در این می‌بینم که حاکمیت در بخش‌های مختلفی که می‌توانست در فرهنگ تأثیر مستقیم بگذارد به خوبی ایفا نکرده است.

*آشنا: اقتصاد و فرهنگ در کنار هم معنا می‌یابند/ به فرهنگ به عنوان بخش مولد نگریسته نشده است

آشنا در خصوص این دغدغه فرهنگی امام و رهبری گفت: هر سال، سال فرهنگ است نه تنها امسال. با تعریفی که از فرهنگ می‌شود، نمی‌توان آن را نادیده گرفت، توجه به فرهنگ یعنی توجه به خود، این ترکیب اقتصاد و فرهنگ در نامگذاری سال نشان می‌دهد که این دو مقوله عامل شکل دهنده جامعه است، اگر ما به اقتصاد مقاومتی یا مقام سازی اقتصاد توجه می‌کنیم،‌امکان ندارد بدون توجه به فرهنگ اقتصاد به جایی برسیم، به طور مثال اگر بخواهیم تولید خوب و مصرف داشته باشیم، احیای فرهنگ کار یک ضرورتی است که مردم ما به کلای داخلی توجه کنند و بازار از تولید کننده داخلی خارج نشود.

مشاور فرهنگی رئیس جمهور با بیان اینکه بخش فرهنگ عمدتاً هزینه‌بر است و به عنوان بخش مولد به آن نگریسته نشده است، اظهار داشت: در حالی که اگر در حوزه فرهنگ سرمایه‌گذاری شود، ‌به سرعت سرمایه حاصله بر می‌گردد،‌ در این قضیه فرهنگ باید اقتصادی دیده شود، نکته مورد اختلاف این است که تولید کالاهای فرهنگی مطابق ارزش‌های مطلوب فرهنگی آیا به گونه‌ای پیش می‌رود که هزینه‌بر است نتیجه آن تحول در عرصه اقتصاد فرهنگ است.

* آشنا: سپردن مسأله پیچیده فرهنگ به دست دولت خیلی خطرناک است

وی با اشاره به اینکه اگر مردم اقبال نشان دهند و به اقتصاد بخش فرهنگ توجه کنند، فرهنگ می‌تواند روی پایش بیاستد و وابسته نشود، ادامه داد: اگر دولت را به عنوان یک بدنه هوشمند، چابک، عاقل، مؤمن، برنامه‌ریز و دارای راهبرد بدانیم،‌ باید خیلی استقبال کنیم، اما تجربه 35 سال پیش نشان می‌دهد که دولت بدنه غیر هوشمند، فربه، غیرچابک و غیر برنامه‌ریز در عرصه فرهنگ است، منظورم رئیس جمهور و وزرا نیست،‌ بلکه منظورم کسانی هستند که در اتاق‌ها و راهروها بودجه تصویب می‌کنند، کسانی‌ که در سیستم دولتی کار کرده‌اند.

آشنا با بیان اینکه سپردن مسأله پیچیده فرهنگ به دست دولت را خیلی خطرناک دانست و گفت: متأسفانه نیروهای توانمند دست نیازشان را به سوی دولت به خاطر تربیت غلطی که صورت گرفته است،‌ دراز کرده‌اند.

*پناهیان: مغز متفکر فرهنگ شورای عالی انقلاب فرهنگی است/ مدیریت فرهنگی در دانشگاه وجود ندارد

حجت‌الاسلام پناهیان با بیان اینکه متولی و مغز متفکر فرهنگ در کشور شورای عالی انقلاب فرهنگی است، ابراز داشت: یکی از کارهای انجام شده ترسیم نقشه جامع مهندسی فرهنگی کشور است، باید توجه کنیم که همه حاکمیت مسئولیت فرهنگی دارند، هنگامی که قوه مقننه یا قضاییه قانون یا حکمی را می‌دهند، آثار فرهنگی دارد، ‌به طور مثال در بخش اقتصادی به سیستمی که نظام بانکی را تعریف می‌کنید، آثار فرهنگی دارد.

وی با اشاره به اینکه در دانشگاه مدیریت فرهنگی وجود ندارد، افزود: حقوقدان هایی که متون غربی را خواندند، ورود به عرصه فرهنگ و ورود فرهنگ به حقوق را ندارند، ما در دانش مدیریت فرهنگی در عرصه کلان ضعف داریم، حوزه‌های علمیه باید پشتیبانی علمی از جامعه کنند، تولیدات علمی برای این است که حاکمیت را اداره کند.

*پناهیان: رفتار دولتمردان در فرهنگ جامعه تأثیرگذار است

مشاور نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تأکید بر نظام‌سازی حوزه در احکام از سوی مقام معظم رهبری را در راستای همین موضوع برشمرد و گفت: اینکه حوزه‌های علمیه احکام را در مجموعه‌ای نظاممند قرار دهند که بتواند ساختارهای جامعه را جواب دهد، در بسیاری از موارد در خصوص اخلاق و فرهنگ حرفی زده نشده است، هنگامی که صحبت از متولی خاص در عرصه  فرهنگ می‌شود، ذهن به سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی متبادر می‌شود، در این حین حوزه‌های علمیه، دانشگاه و دولتمردان بسیار تأثیرگذار هستند.

وی با اشاره به اینکه عمل و رفتار دولتمردان همانند آثار رفتاری والدین روی مردم بسیار تأثیرگذار است، ادامه داد: رفتار دولتمردان ارزش‌های جامعه را بالا پایین می‌کند،‌اگر دولت رفتاری از نظر فرهنگی داشته باشد که متدینان نپذیرند، سرمایه و وقتشان صرف مخالفت و کنترل کردن ‌می‌شود.

*پناهیان: دولت زیرساخت‌های فرهنگی را مهیا کند/ ورود وزارت بهداشت در عرصه فرهنگ

حجت‌الاسلام پناهیان با بیان اینکه تلفیق اقتصاد و فرهنگ را سال‌های قبل در نام‌های سال همانند اصلاح الگوی مصرف و توجه به تولید داخلی را شاهد بوده‌ایم، اظهار داشت: دولت در اقتصاد چه نقشی دارد، در خصوصی سازی چه نقشی دارد، همان گونه که زیرساخت‌ها را فراهم می‌کند تا افراد با رقابت سالم به تولید خوب بپردازند و دولت از تولید کالای مسموم جلوگیری می‌کند، در عرصه فرهنگی دولت با ایجاد ساختارها، رقابت‌های سالم را ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه باید جلوی حمایت‌های بیخود در فرهنگ گرفته شود و زمینه ورود و نفوذ با عرضه‌ها در عرصه فرهنگی فراهم شود، ادامه داد:وقتی کسی با تولید محصول مبتذل جلوی پر کردن محصول خوب را می‌گیرد، باید با آن برخورد شود، زیرا اثر فرهنگی می‌گذارد، در اینجا وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی باید ورود پیدا کند، زیرا اثر نامطلوب فرهنگی در روح و روان اثر می‌گذارد، همچنین فیلم‌هایی که به این شاخص‌های خانواده صدمه می‌زنند، وزارت بهداشت بگوید من جلوی آن را به خاطر صدمات به جسم و روح خانواده می‌گیرم.

مشاور نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: حتی در بحث آموزش عالی هم مدیریتش با دولت است،‌ دانشگاه آزاد هم از امکانات حامیت استفاده کرد، چرا سفارش دهنده‌ای به حوزه‌های علمیه وجود ندارد تا پیش‌نیازهای فرهنگی جامعه را تأمین کند.

* آشنا: انتقادهای رهبری به شورای عالی انقلاب فرهنگی بیشتر از تعاریف است

 آشنا در ادامه این برنامه گفت:شورای عالی انقلاب فرهنگی یک دستاورد جمهوری اسلامی است، ایران در ساختارسازی برای سیاست‌گذاری فرهنگی بوده است و به یک معنا مقام معظم رهبری بنیان‌گذار این شورای عالی هستند و تلاش کرده‌اند و ملاحظات بسیار جدی نسبت به عملکرد و ساختار این شورا داشته باشند.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم به مجموع دیدارهایی که مقام معظم رهبری با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی داشته‌اند اشاره کنیم، اظهار داشت: در مجموع، حجم انتقادهای ایشان به شورا بیشتر از حجم تعاریف است؛ واقعیت این است که این ساختار به ساختار مشکل‌داری است لذا مشکل، ساختاری است نه مشکل اشخاص. همانند برخی از تصمیم‌گیری‌های دیگر که از یک جهت درست بوده و از یک نظر مشکل دارد.

مشاور فرهنگی رئیس جمهور تصریح کرد: بحث ساختاری ما به شورای عالی فرهنگی ارتباطی به یک دولت ندارد، اعضای شورا که افراد محترمی هستند و دو هفته یکبار دور هم جمع می‌شوند و درباره مباحث گوناگون صحبت می‌کنند. اصل، آن دبیرخانه است که موتور محرک شورای عالی انقلاب فرهنگی به شمار می‌رود.و دبیرخانه هیچ رابطه ساختاری با دولت ندارد.

وی ادامه داد: دبیر عالی شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز نسبتی با دولت ندارد و دبیرخانه هم حضوری در دولت ندارد و تا وقتی که ما نتوانیم رابطه ساختاری شورای عالی انقلاب فرهنگی و بدنه اجرایی دولت را یک رابطه ارگانیک کنیم عملا ولو اینکه بگوییم در مصوبات شورا روسای سه قوه حضور دارند و یک مصوبه سه‌قوه‌ای تلقی می‌شود و لازم‌ الاجرا است اما می‌بینیم که سال‌هاست که این مصوبات وجود دارد اما اجرا نشده است.

آشنا با بیان اینکه حتما یک اشکال ساختاری بر بدنه شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود دارد به مصوبات آن اجرایی نمی‌شود، عنوان کرد وقتی ما تداوم ضعف یک نهاد را در طول سال‌های سال مشاهده می‌کنیم و به دلیل اینکه ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی نتوانسته‌ایم تحول جدی در سطح جامعه ایجاد کنیم علاقه‌امان به نوشتن سند خیلی زیاد شده، یعنی تلاش برای اینکه متون خوبی روی کاغذ بنویسیم افزایش یافته و شما امروز اسناد متعددی را در شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌بینید که تولید می‌شود اما متاسفانه آنها هیچگاه به سیاست، قانون، برنامه، اقدام و بازخورد و گردش در چرخه سیاست‌گذاری منجر نشده است.

* آشنا: دولت به مصوبات شورا احترام می‌گذارد اما خود را ملزم به اجرای مصوبات نمی‌کند

وی ابراز داشت: تمام حرفه‌ایی که در مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان می‌شود حرفهای خوبی است که نمی‌توان آنها را انکار کرد اما فقط چون از جنس سیاست‌گذاری نیست یعنی انتخاب بین چند چیز ممکن که با یک اجرا در برنامه مناسب نیست می‌بینیم عملا اتفاقی نمی‌افتد البته دولت به مصوبات شورا احترام می‌گذارد اما نه اینکه عملا خود را ملزم به اجرای مصوبات کند.

مشاور فرهنگی رئیس جمهور خاطر نشان کرد آقای روحانی در اولین جلسه‌ای که در شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد خطاب به اعضای محترم جلسه گفتند که من می‌خواهم مصوبات شورا اجرا شود و نمی‌خواهم مجموعه‌ای از مصوبات داشته باشیم و از این رو از اعضای شورا و دبیرخانه شورای عالی فرهنگ اسلامی درخواست کمک و پیشنهاد کردند.

آشنا با تاکید بر اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی به یک معنا باید وارد مرحله پوست‌‌اندازی شود تا بتواند خود را اندکی به  اجرا نزدیک کند گفت: این مسئله با یک سندی که در شورا به عنوان سند مهندسی فرهنگی کشور که در پایان سال 1391 تصویب شد عملی خواهد شد متاسفانه این سند نیز مانند سایر مصوبات، مصوبه‌ای است در شورای عالی انقلاب فرهنگی.

وی ادامه داد: در بند آخر مصوبه سند مهندسی فرهنگی کشور آمده است که باید ستاد راهبری مهندسی فرهنگی تشکیل شود و پیشنهادی که اکنون در صحن شورا مطرح است و اگر تصویب شود این است که بودجه‌های فرهنگی کشور و تصمیمات بزرگ فرهنگی کشور باید در چارچوب ستاد راهبری مدیریت شود و دولت را ملزم می‌کند که لوایح فرهنگی خود را در چارچوب آن اجرا کند و در واقع رابطه‌ای میان دولت و شورا برقرار می‌شود.

آشنا یادآور شد رابطه میان دولت و شورا با این حلقه ستاد راهبری تعریف می‌شود و امیدواریم شورای عالی انقلاب فرهنگی طراحی ساختار و شیوه مدیریت و شیوه ارتباط این سند به گونه‌ای انجام شود که دولت این ستاد را از خودش بداند و بتواند با آن کار کند.

وی با اشاره به صحبت‌های حجت‌الاسلام پناهیان اظهار داشت: به هر حال رهبران دولتی بر رفتار مردم تاثیر گذارند و جمله‌ای از آیت‌الله جوادی آملی نقل شده که ظاهر مردم، باطن مسئولان است جمله بسیار تکان دهنده‌ای است و همه کسانی که به نوعی شهرت و احترام عمومی دارند باید مراقب رفتار خود باشند.

* آشنا: استانی که ۱۰۰هزار دانشجو دارد، سینما ندارد و این مغایر عدالت فرهنگی است

مشاور فرهنگی رئیس جمهور اظهار داشت به نظر بنده دولت در تحقق فرهنگ، یک وظیفه زیرساختی و یک وظیفه ایجاد امکان رقابت عادلانه میان افراد و گروه‌های مجاز برای رقابت دارد؛ در زمینه تامین زیرساخت، مشکلات بسیار جدی داریم و بنده از آن تحت عنوان مسئله عدالت فرهنگی یاد می‌کنم. عدالت فرهنگی در دو حوزه تولید فرهنگی و دیگری در حوزه مصرف فرهنگی معنا پیدا می‌کند و ما در هر دو حوزه،؛ ناعادلانه رفتار کرده‌ایم.

وی ادامه داد:‌ استان‌هایی در کشور داریم که با وجود بیش از صد هزار دانشجو حتی یک سالن سینما هم ندارند که نه فیلم بد و نه فیلم خوب را نشان دهند.

آشنا تصریح کرد: به نظر دولت وظیفه جدی در تامین امکانات دارد اما در زمینه رقابت مسئله بسیار جدی‌تر است متاسفانه دولت‌ها در هر دوره‌ای در زمینه رقابت فکر کرد‌ه‌اند که اگر از گروه‌های طرفدار خود حمایت کنند بقایشان تضمین می‌شود. لذا مهم این است که ما باید ببینیم وقتی وارد دوره جدیدی می‌شویم نوع حمایت‌ها باید تابعی باشد از میزان وابستگی‌ها یا وفاداری گروه‌ها به جناح سیاسی حاکم و یا اینکه باید ارزش‌های دیگری حاکم شود.

مشاور فرهنگی رئیس جمهور با اشاره به شعار امسال مبنی بر اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی عنوان کرد عزم ملی این است که ما عزم کنیم که خوزه‌هایی از رقابت‌ بدنه فرهنگی، نظارت فرهنگی را به گروه‌های صاحب صلاحیت خارج از دولت واگذار کنیم و تاکید من این است که کسی که بیشتر از همه احتیاج به نظارت دارد خود دولت است.

وی با تاکید بر اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی به یک معنا باید وارد مرحله پوست‌‌اندازی شود تا بتواند خود را اندکی به  اجرا نزدیک کند گفت: این مسئله با یک سندی که در شورا به عنوان سند مهندسی فرهنگی کشور که در پایان سال 1391 تصویب شد عملی خواهد شد متاسفانه این سند نیز مانند سایر مصوبات، مصوبه‌ای است در شورای عالی انقلاب فرهنگی.

* پناهیان: نمی‌توان فرهنگ و سیاست را از هم جدا کرد

در ادامه حجت‌الاسلام پناهیان در پاسخ به این سوال که آیا فرهنگ در کشور ما سیاسی شده است، گفت: همواره تا حدودی فرهنگ تحت تاثیر مسائل سیاسی بوده است و به صورت غلطی هم این  اتفاق می‌افتاده است اما تا حدی هم نمی‌توان این دو را از هم جدا کرد مخصوصا زمانی که با نگاه اسلامی به سیاست بنگریم سراسر مسائل فرهنگی می‌شود بنابر این ما نمی‌توانیم فرهنگ و سیاست را از هم جدا کنیم.

حجت‌الاسلام پناهیان تصریح کرد: سیاست وقتی غلط باشد تاثیرگذاری آن بر فرهنگ، اقتصاد و حتی در فضای سیاسی هم غلط خواهد بود اما اگر سیاست،‌سیاست درستی باشد در هر بخشی درست عمل خواهد کرد این که حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری برخورد فرهنگی عالی‌ای دارند این را نباید جدا از شخصیت سیاسی آنها گرفت در واقع همین شخصیت سیاسی‌شان اقتضا می‌کند که برخورد فرهنگی عالی با اهالی فرهنگ داشته باشد.

وی یادآور شد: سیاست فرهنگ یک آمیختگی با هم دارند که منتهی باید این آمیختگی صحیح باشد و صدمه‌ای به هم نزنند به طور مثال اگر سیاست با اقتصاد آمیخته شود خوب است که یک محصول فرهنگی و یک فایده و  گردش اقتصادی داشته باشد.

حجت‌الاسلام پناهیان در خصوص این که ممکن است فرهنگ، ابزاری در دست سیاست باشد گفت: امیرالمومنین (ع) وقتی مردم در جنگ شرکت نمی‌کردند می‌فرمود: نماز شب‌خوان‌ها کجا هستند. این که خواندن نماز شب در جامعه‌ای رسم باشد می‌تواند یک عنصر فرهنگی- معنوی به شمار آید و در هر همان زمان هم بود که برخی به علی (ع) می‌گفتند فرهنگ را ابزاری برای مشروعیت بخشیدن به حاکمیت خود قرار داده‌ایم و حتی تعابیر بدتری هم به کار می‌بردند.

وی اظهار داشت: این که می‌گوییم فرهنگ در خدمت سیاست است منظور این است که اصلاح قدرت،‌کنترل قدرت و گردش صحیح قدرت میان نخبگان جامعه قرار گیرد. در واقع در این جا فرهنگ ابزاری برای اعتلای سیاست و برای تحقق اهداف عالی سیاسی که چیزی جز اعتلای یک ملت نیست قرار می‌گیرد.

پناهیان خاطر نشان کرد: وقتی عناصر فرهنگی یک جامعه‌ای خوب باشد اصلا دین به فرهنگ بها می‌دهد و آنها را تقویت می‌کند از این رو اجازه تحقیر و مسخره کردن فرهنگی را به شما نمی‌دهد و دین و فرهنگ به هم خدمت می‌کنند.

* آشنا: نمی‌توان به سرعت فرهنگ را متحول کرد

آشنا در پاسخ به این سوال که آیا ما در انقلاب سیاسی پیروز بوده‌ایم اما در انقلاب فرهنگی موفق نبوده‌ایم، گفت: بنده خیلی فرهنگ را انقلاب‌پذیر نمی‌دانم بلکه اساسا شکل‌گیری و تغییر فرهنگ‌، تدریجی است. درست است که ما اصطلاح انقلاب فرهنگی را به کار می‌بریم اما باید در نوع کاربردی که از این اصطلاح داریم مراقب باشیم.

وی یادآور شد اینرسی سکون فرهنگ، بسیار بالاست نمی‌توان گفت که ما به سرعت فرهنگ را متحول می‌کنیم نکته بعدی این که همچنین درباره عمق تغییر فرهنگی که ایجاد کرده‌ایم باید گفت که آیا ما آن را ایجاد کرده‌ایم و مردم پذیرفته‌اند یا اینکه مردم به اضافه امام ایجاد کردند و دولت تغییر کرد؟!

مشاور فرهنگی رئیس جمهور تصریح کرد: در تغییرات فرهنگی بسیار بیشتر از اینکه ما به دولت (به معنای مفهوم خاص قوه مجریه) نقش بدهیم، باید به آن بخش فعال جامعه این نقش را بدهیم که در دولت نظارت می‌کند و از دولت مراقبت می‌کند.

پناهیان نیز در پایان گفت: بخش مدیریت جهادی، مسئولیت دولت را در اقتصاد و فرهنگ مشخص می‌کند درست است که نمی‌توان یک شبه در فرهنگ، انقلاب ایجاد کرد اما می‌توان مدیریت جهادی در فرهنگ داشت.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۲/۰۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی