وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا

وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا

یادم نمی رود که همه عزتم تویی
من پای سفره تو شدم محترم حسین ع
لطفی که کرده ای تو به من مادرم نکرد
ای مهربان تر از پدر و مادرم حسین ع ...

پیام های کوتاه
آخرین نظرات

کتاب های توصیه شده توسط مقام معظم رهبری

جمعه, ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۱۲:۳۷ ق.ظ

نویسنده: آیت‌الله شهید مرتضی مطهری


کتاب‌های شهید مطهری تکراری نمی‌شود

اگر بنده مى‌خواستم برنامه‌ى حوزه‌ى علمیه‌ى قم را بنویسم، بلاشک یکى از مواد برنامه را این مى‌گذاشتم که کتابهاى آقاى مطهرى‌ خوانده شود، خلاصه‌نویسى شود و امتحان داده شود. البته در این آثار هم نباید متوقف شد.

 جوانها از کتابهای شهیدمطهری استفاده کنند
اگر بخواهید این هویت را به صورت کامل براى خودتان تأمین کنید و حفظ کنید، و إن شاء اللّه کسانى که در آینده به شما ملحق خواهند شد در نسلهاى بعدى، همین‌طور این شجره‌ى طیبه و این جریان مقدس ادامه پیدا کند، بایستى پایه‌هاى معارف را در دلهاتان مستحکم کنید. من توصیه مى‌کنم در زمینه‌ى مسائل دینى، جوانها از معارف بلندى که جزو بهترین آن‌ها آثار شهید مطهرى‌ است، حتماً استفاده کنند. شعارها خیلى خوب است، جهت‌گیرى‌ها خیلى خوب است؛ بایستى به این جهت‌گیرى‌ها و به این شعارها عمق داد. جوانها از کتابهاى شهید مطهرى استفاده کنید.| بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار بسیجیان استان فارس‌۱۴/ ۰۲/ ۱۳۸۷


نویسنده: جواهرلعل نهرو
مترجم: محمود تفضلی
ناشر: موسسه انتشارات امیرکبیر
تاریخ چاپ: اول - ۱۳۳۸
تاریخ چاپ: هجدهم - ۱۳۹۲
شمارگان: ۱۰۰۰ نسخه
شابک:
۹۷۸-۹۶۴-۰۰-۰۲۲۵-۴

نگاهی به تاریخ جهان

نگاه کنید به نوشته‌ی نهرو در «نگاهی به تاریخ جهان»؛ او تشریح می‌کند پیشرفت‌های علمی و فنی موجود در هند را پیش از ورود انگلیس‌ها. بنده تا قبل از اینکه این مطلب را از نگاه آدم مطلعی مثل نهرو - که آن روز این را نوشته بود - بخوانم، از چنین مسئله‌ای مطلع نبودم.

 نویسنده‌ای امین و مطلع
این کتاب جواهر لعل نهرو - نگاهی به تاریخ جهان - را بخوانید؛ در بخشی که دخالت و نفوذ انگلیس‌ها در هند را بیان می‌کند، تصویر می‌کند، تشریح می‌کند - او آدمی است هم امین، هم مطّلع - می‌گوید صنعتی که در هند بود، علمی که در هند بود، از اروپا و انگلیس و غرب کمتر نبود و بیشتر بود. انگلیس‌ها وقتی وارد هند شدند، یکی از برنامه‌هایشان این بود که جلو گسترش صنعت بومی را بگیرند. خب، بعد کار هند به آنجا می‌رسد که ده‌ها میلیون آن وقتها، صدها میلیون در دوره‌های بعد، فقیر و گدا و خیابانْ‌خواب و گرسنه‌ی به معنای واقعی داشته باشد؛ آفریقا همین‌جور است؛ بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین همین‌جورند. پس نظام سلطه علاوه بر اینکه جنگ‌افروز است، فقرآفرین است. |بیانات در دیدار فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ۱۳۹۲/۰۶/۲۶

نهج‌البلاغه

با نهج‌البلاغه اُنس پیدا کنید. نهج‌البلاغه، خیلی بیدار کننده و هوشیار کننده و خیلی قابل تدبّر است. در جلسات‌تان، با نهج‌البلاغه و کلمات

امیرالمؤمنین انس پیدا کنید.


 همه می‌توانند استفاده کنند
خوشبختانه کتب معتبر حدیثی ما امروز همه ترجمه شده است. «کافی» ترجمه شده است، «من لا یحضره الفقیه» ترجمه شده است، «نهج‌البلاغه» ترجمه شده است، کلمات حضرت زهرا (سلام‌اللَّه‌علیها) ترجمه شده است. یعنی این‌جور نیست که این متون، مخصوص عربی‌دان‌ها باشد؛ نه، عربی‌دان و غیر عربی‌دان همه می‌توانند از این کلمات استفاده کنند؛ این‌ها فرصت است. از این فرصت‌ها باید استفاده کرد.
نویسنده: سیدعلی بن موسی ابن طاووس
مترجم: دکتر عبدالرحیم عقیقی بخشایشی
ناشر: دفتر نشر نوید اسلام
موضوع کتاب: دین
شمارگان: ۵۰۰۰ نسخه
تعداد صفحه: ۲۸۴ صفحه
شابک:
۹۶۴-۶۴۸۵-۳۱-۶

اللهوف علی قتل الطفوف

کتاب معروف لهوف از سیّدعلی‌ بن‌ موسی‌ بن‌ جعفر بن‌ طاووس است. در تعبیرات منبری‌های ما عین عبارات این کتاب مثل روایت خوانده می‌شود؛ از بس متقن و مهم است.

 تعبیراتی که مثل روایت خوانده می‌شد
کتاب معروف «لهوف» از سیّد علی‌ بن‌ موسی‌ بن‌ جعفر بن‌ طاووس است. در تعبیرات منبری‌های ما عین عبارات این کتاب ـ مثل روایت ـ خوانده می‌شود؛ از بس متقن و مهم است.| بیانات در خطبه‌های نماز جمعه (عاشورای 1416) ۱۳۷۴/۰۳/۱۹

نویسنده: حسن بن علی طوسی خواجه نظام‌الملک
ناشر: اساطیر

سیاست‌نامه

این کتاب، یکی از متون بسیار زیبا و فاخرِ ادبی ماست. با این‌که هفتصد، هشتصد سال از آن زمان می‌گذرد ـ دوره‌ی سلطان سنجر یا ملکشاه ـ درعین‌حال انصافاً مطالبش همچنان تازه است و انسان وقتی آن را می‌خواند، لذت می‌برد.

 کتابی که همچنان تازه است
من یک وقت زمان ریاست‌جمهوری، در شورای عالی انقلاب فرهنگی جمله‌یی را از کتاب «سیاست‌نامه»ی خواجه نظام‌الملک نقل کردم. این کتاب، یکی از متون بسیار زیبا و فاخرِ ادبی ماست. با این‌که هفتصد، هشتصد سال از آن زمان می‌گذرد ـ دوره‌ی سلطان سنجر یا ملکشاه ـ درعین‌حال انصافاً مطالبش همچنان تازه است و انسان وقتی آن را می‌خواند، لذت می‌برد. به‌هرحال، یکی از توصیه‌هایی که به شاهِ زمان خودش می‌کند، این است: زنهار! مردی را دو کار مفرمایی؛ مردی و کاری. راست می‌گوید؛ یک مرد، یک کار.  بیانات در دیدار رئیس و مدیران سازمان صدا و سیما ۱۳۸۳/۰۹/۱۱ 

نویسنده: آیت‌الله العظمی سید علی خامنه‌ای
نویسنده: عبدالمنعم النمر
مترجم: آیت‌الله العظمی سید علی خامنه‌ای
ناشر: آسیا
موضوع کتاب: سیاست
موضوع کتاب: تاریخ
موضوع کتاب: دین
نوبت چاپ: اول
تاریخ چاپ: 1347
شمارگان: 2000 نسخه
تعداد صفحه: 306 صفحه

مسلمانان در نهضت آزادی هندوستان

بنده در باب شبه قاره هند مطالعات مفصلی داشته‌‌ام و کتابی هم در این زمینه نوشته‌‌ام. وقتی وضعیت ایران را با شبه قاره مقایسه می‌‌کنم، می‌‌بینم با این‌که آن‌جا استعمار مستقیمِ انگلیسی‌ها وجود داشت، اما به لحاظ فشار انسانی بر یک کشور از ناحیه قدرت‌های اهریمنی دنیا، وضع ما از آنها بدتر بود.

* هند، یک نمونه‌ قابل بررسی
قبل از انقلاب، زمان جوانی ما، اسم کشور زیمبابوه به رودزیا تغییر داده شد. آمدند کشور را گرفتند، روی منابع دست گذاشتند، انسان‌ها را تحقیر کردند، برده گرفتند و ده‌ها بلا بر سر مردم آوردند؛ آخر هم اسم خودشان را روی آن کشور گذاشتند؛ یعنی این کشور متعلق به ماست! هند یک نمونه‌ی دیگر آن است. اگر کتاب «نهضت آزادی هند» را - که حدود سی و پنج سال پیش بنده آن را ترجمه کردم - ببینید، نشان می‌دهد که در شبه قاره‌ی هند چه شده است. بنابراین مسأله ی استعمار، یک نمونه از تجربه‌ی غربی است.

نویسنده: شهریار زرشناس
ناشر: کتاب صبح
موضوع کتاب: تاریخ
موضوع کتاب: سیاست
موضوع کتاب: علوم انسانی
نوبت چاپ: سوم
تاریخ چاپ: بهار ۱۳۸۷
شابک:
۹۶۴-۶۶۹۸-۱۲-۳
نگاهی کوتاه به تاریخچه روشنفکری در ایران

دغدغه رهبر انقلاب برای جوان انقلابی امروز

نگاهی کوتاه به تاریخچه روشنفکری در ایران" به قلم شهریار زرشناس، شرح سرگذشتِ روشنفکری از بدو پیدایشش در غرب، تا شکل‌گیری زمینه‌های آن در ایران، و حضور و تاثیرگذاری‌اش در دوران کنونی است. نویسنده کتاب، روشنفکریِ ایران را صورتی نازل و بی‌ریشه از روشنفکری غربی معرفی می‌کند و ...

«من همه‌ی دغدغه‌ام این است که جوان انقلابی امروز، نداند ما بعد از چه دورانی، امروز در ایران مشغول چنین حرکت عظیمی هستیم. تاریخچه‌ی این صد و پنجاه، دویست سال اخیر از دوران اواسط قاجار به این طرف؛ از دوران جنگ‌های ایران و روس به این طرف را بخوانید و ببینید چه حوادثی بر این کشور گذشته است. یکی از این حوادث، ایجاد جریان روشن‌فکری وابسته است.

نویسنده: الکس هیلی
مترجم: علی‌رضا فرهمند
ناشر: شرکت سهامی کتاب‌های جیبی (وابسته به مؤسسه‌ی انتشارات امیرکبیر)
موضوع کتاب: تاریخ
موضوع کتاب: ادبیات
نوبت چاپ: نهم
تاریخ چاپ: ۱۳۹۲
شمارگان: ۱۰۰۰ نسخه
تعداد صفحه: ۶۹۵ صفحه
شابک:
۹۷۸-۹۶۴-۳۰۳-۰۵۰-۶
کتاب «ریشه‌ها»

هدیه روز تولد آمریکا

نقشه‌ای در کار نبود که پژوهش‌های مربوط به ریشه‌ها و نوشتن این سرگذشت ۱۲ سال طول بکشد. انتشار این کتاب در ۲۰۰ سالگی استقلال ایالات متحده‌ی آمریکا کاملاً تصادفی است. این است که ریشه‌ها را به عنوان هدیه‌ی روز تولد به کشورم که بخش عمده‌ی ریشه‌ها در آن روی داده است تقدیم می‌کنم.

رئیس‌جمهور کنونی آمریکا یک سیاه‌پوست است. هرچند آمریکا این روزها نیاز دارد که مسأله‌ی تبعیض نژادی را حل شده معرفی نماید اما جنبش‌های نژادپرستانه‌ از بدو انتخاب باراک حسین اوباما، از هیچ حمله و توهینی به او دریغ نکردند.

با این حال موضوع آخرین پیشنهاد رهبر انقلاب برای مطالعه در مورد وحشی‌گری‌های آمریکا به شخص اوباما هم بی ارتباط نیست. آن هم نه از باب ظالم بودن، بلکه بدین سبب که نیای او و خانواده‌اش مثل آدم‌های این کتاب به آفریقا برمی‌گردند.

رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با ده‌ها هزار نفر از فرماندهان بسیج سراسر کشور در بخشی از بیانات‌شان به شاخصه‌های استعمار و استکبار پرداختند. ایشان یکی از این شاخصه‌ها را این‌گونه معرفی نمودند: «یکی از شاخص‌های دیگر استعمار و استکبار این است که جنایت را نسبت به ملت‌ها و نسبت به آحاد بشر مجاز می‌‌شمرند و اهمیت نمی‌‌دهند. این یکی از بلایای بزرگ استکبار در دوران جدید است.» بعد یک مثال روشن و مصداق معین هم بیان کردند که برخورد مستکبرین با بومیان آمریکا بود و برای دومین‌بار در سه ماه اخیر از یک کتاب خارجی اسم بردند و خواندن آن را مغتنم دانستند: رمان «ریشه‌ها» نوشته‌ی آلکس هیلی. ایشان چندی پیش از این هم در دیدار با فرماندهان سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی از کتاب «نگاهی به تاریخ جهان» جواهر لعل نهرو با موضوع استعمار اسم برده بودند.

نویسنده: جواهرلعل نهرو
مترجم: محمود تفضلی
ناشر: موسسه انتشارات امیرکبیر
موضوع کتاب: تاریخ
تاریخ چاپ: هجدهم - ۱۳۹۲
تاریخ چاپ: اول - ۱۳۳۸
شمارگان: ۱۰۰۰ نسخه
شابک:
۹۷۸-۹۶۴-۰۰-۰۲۲۵-۴
کتاب «نگاهی به تاریخ جهان» را بخوانید

توصیه رهبر انقلاب برای مطالعه

۳ ویژگی اصلی کتاب عبارتند از اینکه اولا تاریخی بومی است. دوم اینکه تحلیلی و توضیحی است و سوم آنکه به زبان ساده و برای جوانان و نوجوانان نوشته شده است. گو اینکه هیچ کتاب بدون اشکال در برداشت و نوشتار نیست اما تمام آنچه ذکر شد از این کتاب یک پیشنهاد خوب برای مطالعه تاریخ ساخته است.

درست سه سال پیش رهبر انقلاب در دیدار نخبگان جوان فرمودند: من یقین دارم شما جوان‌ها کمتر هم به تاریخ و به این چیزها اهمیت می‌دهید. یک‌هزارمِ آنچه را که اتفاق افتاده را هم شما در تبلیغات و در حرف‌ها نشنیده‌اید. این سخن که در ضمن بیان و توضیحی در مورد شرح جنایات انگلیسیها در همین تاریخ معاصر ما مطرح شد، به یک نویسنده مستند شده بود: جواهر لعل نهرو. مردی انقلابی و ضد انگلیسی.

ناشر: ملک اعظم
موضوع کتاب: ادبیات
موضوع کتاب: تاریخ
نوبت چاپ: اول
تاریخ چاپ: ۱۳۸۴
شمارگان: ۳۰۰۰ نسخه
تعداد صفحه: ۲۷۲ صفحه
خاک‌های نرم کوشک

می‌ترسم این کتاب‌ها به دست‌تان نرسد

الان چند سالی است که کتاب‌هایی درباره‌ی سرداران و فرماندهان جنگ باب شده و می‌نویسند و بنده هم مشتری این کتاب‌هایم و می‌خوانم. با این‌که بعضی از این‌ها را من خودم از نزدیک می‌شناختم و آنچه را هم که نوشته، روایت‌های صادقانه است- این هم حالا آدم می‌تواند کم و بیش تشخیص دهد که کدام مبالغه‌آمیز است و کدام صادقانه است- بسیار تکان‌دهنده است. آدم می‌بیند این شخصیت‌های برجسته، حتی در لباس یک کارگر به میدان جنگ آمده‌اند؛ این اوستا عبدالحسین بُرُنسی، یک جوان مشهدی بنّا که قبل از انقلاب یک بنا بود و با بنده هم مرتبط بود، شرح حالش را نوشته‌اند و من توصیه می‌کنم و واقعاً دوست می‌دارم شماها بخوانید.

کتاب خاک های نرم کوشک منتخبی از خاطرات خانواده و همرزمان شهید عبدالحسین برونسی در مورد ویژگی‌ها و خصوصیات شهید است.

نویسنده: معصومه سپهری
ناشر: سوره مهر
موضوع کتاب: ادبیات
موضوع کتاب: تاریخ
شمارگان: ۲۵۰۰ نسخه
تعداد صفحه: ۸۰۸ صفحه
شابک:
۹۷۸-۶۰۰-۱۷۵-۳۷۱-۸

لشکر خوبان

لشکری از خوبان عالم

شاید همه‌ی اینها دست به دست هم داد تا رهبر انقلاب در

حاشیه یکی از دیدارهای‌شان بفرمایند:این کتاب "لشکرخوبان"

پر است از اعجاب و عظمت ناگفته‌ی رزمندگان غواص و

 اطلاعات عملیات جنگ. در ایامی که این کتاب را می‌خواندم

بارها و بارها متاثر شدم.


http://farsi.khamenei.ir/ndata/news/22199/01.jpg

اتفاق بزرگ این بود که نویسنده "لشکر خوبان" قبل از پایان
نگارش کتاب به خواستگاری یکی از خوبان لشکر عاشورا
پاسخ مثبت داده بود؛ یکی از بسیجیانی که از غواصان
کربلای ۴ و ۵ بود و آخرین گام‌هایش را بر خاک شلمچه گذاشته بود. راوی کتاب می‌گوید: «خانم سپهری از من مشورت خواست. من
سختی زندگی با همرزم قطع نخاعی‌ام را توضیح دادم. او مدتی بعد گفت جنگ آزمایش شما بود، این هم آزمایش من...» شاید همه‌ی اینها ـ و خیلی بیشتر از این‌ها ـ دست به دست هم داد تا رهبر انقلاب در
حاشیه یکی از دیدارهای‌شان بفرمایند: «این کتاب "لشکرخوبان"
پر است از اعجاب و عظمت ناگفته‌ی رزمندگان غواص و
اطلاعات عملیات جنگ.در ایامی که این کتاب را می‌خواندم بارها
و بارها متاثر شدم.











 ادامه دارد...





موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۲/۱۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی