وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا

وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا

یادم نمی رود که همه عزتم تویی
من پای سفره تو شدم محترم حسین ع
لطفی که کرده ای تو به من مادرم نکرد
ای مهربان تر از پدر و مادرم حسین ع ...

پیام های کوتاه
آخرین نظرات

آیت‌ا... مصباح یزدی در دیداری صمیمی که با حضور تعدادی از دانشجویان بسیجی دانشگاه علم و صنعت برگزار شد به سوالات سیاسی و اعتقادی آن‌ها پاسخ داد.

استاد حوزه علمیه قم در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان در خصوص موضع‌گیری برخی از خواص در جریانات و حوادث اخیر بر خلاف فرمایشات مقام معظم رهبری، گفت: برخی از خواص در عرصه‌های فقهی، سیاسی و مدیریتی صلاحیت اظهارنظر را نداشته و گاهی تحتتأثیر دوستان و نزدیکان خود قرار می‌گیرند. هیچ توجیهی برای حمایت از تفکرات این‌گونه افراد وجود ندارد و هرگاه تقابلی بین خط ولایت فقیه و این عده از خواص پیش آمد، علاوه بر لزوم تبعیت از ولایت فقیه، باید از رواج افکار انحرافی جلوگیری شود.

وی ادامه داد: رفتار مقام معظم رهبری در این جریانات با توجه به مدیریت کلان جامعه، همانند رفتار حضرت امام(ره) در خصوص اولین رئیس جمهور کشور بود که با نرمی و سعه صدر برخورد کردند، تا چهره واقعی آن فرد مشخص شد و بعدها نیز اعلام کردند که از ابتدا با این شخص مخالف بوده‌اند.

آیت‌ا... مصباح یزدی با اشاره به این‌که ولی فقیه با توجه به بصیرت و آگاهی خود افقی را مشاهد می‌کند که برای دیگران میسر نیست، ادامه داد: رهبری از خواص بیان حقایقی را که می‌دانند مطالبه می‌کنند؛ اما خودشان به خاطر حفظ مصلحت نظام نمی‌توانند همه حقایقی را که می‌دانند، بیان کنند و این وظیفه خواص با بصیرت است که زمینه را برای شناساندن این عده به مردم آماده کنند.

ایشان در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص سکوت برخی از مراجع در جریانات اخیر گفت: جایگاه مرجعیت در جامعه جایگاه والایی است تا جایی که مسلمانان به دستور مرجع تقلید خود جان خود را با افتخار فدا می کنند و اگر این جایگاه مخدوش شود، هیچ جایگزینی ندارد.

وی با اشاره به این‌که منظور از مراجع تقلید، آن بزرگوارانی هستند که صلاحیت آن‌ها برای مرجعیت اثبات شده، ادامه داد: برخی ازمراجع در فقاهت، تقوا و عدالت در حد بالایی قرار دارند؛ اما مشغله علمی آنها موجب شده که در مسائل سیاسی که نیازمند صرف وقت زیاد برای کسب تخصص است، وارد نشوند و تنها به مسائل علمی بپردازند.

وی ادامه داد: عده ای دیگر نیز در کنار فعالیت‌های خود با دقت و حساسیت به مسائل سیاسی نیز پرداخته و با توجه به استعداد خدادادی و بصیرتشان به تحلیل وقایع پرداخته و به روشن‌گری می‌پردازند که نتیجه فعالیت‌های این مراجع با توجه به علم، تقوا و دلسوزیشان نسبت به انقلاب، مطلوب خواهد بود. اما از کسانی که فرصت بررسی مسائل سیاسی را ندارند نباید انتظار اظهار نظر یا ورود در این‌گونه مسائل را داشت.

عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: باید حریمی برای مراجع قائل شد و لازم است شان و جایگاه مرجعیت حفظ شود.

آیت ا... مصباح یزدی همچنین گفت: فتنه و امتحان لازمه زندگی این دنیا است و افراد در عرصه‌های فردی و اجتماعی دائما مورد امتحان قرار می‌گیرند. بر همین اساس هر فردی با قبول شدن در یک امتحان باید خود را برای آزمایش مشکل‌تری آماده سازد و در هر مرحله برای مصون ماندن از خطاها و نیافتادن در دام فتنه باید دست توسل به سوی خداوند قادر دراز کند.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) شناخت حقایق و خودسازی را دو رکن مهم برای عبور از امتحانات و فتنه‌ها دانست و گفت: هرکسی باید آشنایی کافی به حکم و موضوع مسائل مبتلا به را داشته باشد؛ یعنی با شناخت معارف اسلامی نسبت به حکم الهی آگاهی داشته، و با کسب بصیرت، کیفیت پیادهکردن احکام را بشناسد.

وی رجوع به سخنان مقام معظم رهبری و پیروان خط فکری ایشان را یکی از راه‌های کسب بصیرت دانست و گفت: شگردهای شیطان در این زمان به قدری پیچیده است که حتی بعضی از افراد زیرک نیز طی حوادث اخیر در تشخیص خود دچار اشتباه شدند.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: برای مقابله با فتنه‌ها آشنایی با معارف اسلامی، ‌به تنهایی کافی نیست؛ هم‌چنان که در جریانات اخیر مشاهده شد بعضی از افراد علی‌رغم داشتن شناخت کافی نسبت به این معارف، به وظیفه خود عمل نکردند و این مساله باید درس عبرتی برای ما باشد.

وی در پایان با تاکید بر لزوم خودسازی افزود: باید با خودسازی و رعایت تقوا خود را برای مقابله با فریب‌های دنیا و دنیاپرستان آماده کنیم،‌ تا در دام‌های شهوت‌پرستی، مال‌اندوزی و قدرت‌طلبی نیافتیم.

آیت ا... مصباح یزدی همچنین گفت: مقام معظم رهبری نمونه و سایه‌ای از شخصیت ائمه(ع) در همه ابعاد است که قابل مقایسه با رهبران دیگر کشورهای دنیا نیست.

استاد حوزه علمیه قم در در دیدار با جمعی از فرهنگیان مشهد مقدس با اشاره به هتک حرمت‌های یزیدیان زمان در روز عاشورای حسینی افزود: حرکات یزیدیان زمان در عاشورای حسینی مصیبت عاشورا را برای شیعیان مضاعف کرد.

آیت‌ا... مصباح یزدی معرفت و انگیزه را دو رکن رفتار انسان دانست و خاطر نشان کرد:در صورت ضعف هر یک از این دو رکن، کار ارزشمند و مطلوبی صورت نمی‌گیرد.

وی تلاش برای کسب آگاهی و خودسازی برای میل به کار خوب را راه رسیدن به سعادت عنوان کرد و گفت: در دین اسلام نیز، دو عامل شناخت و محبت، از مسائل اعتقادی گرفته تا حکومتی مورد تأکید قرار گرفته است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیاتی از قرآن کریم محبت واقعی را محبت خداوند عنوان و خاطر نشان کرد: محبت نسبت به افراد دیگر نیز باید به خاطر خداوند و در شعاع محبت او باشد.

وی در ادامه با اشاره به این‌که معنای اولیه «ولایت» پیوند و برقراری ارتباط است، گفت: ولایت مهم‌ترین رکن دین اسلام است.

آیت ا... مصباح یزدی ادامه داد: در نظریه اسلامی رابطه انسان با رهبر جامعه یک رابطه ولایی است؛ یعنی رابطه بین رهبر و مردم رابطه خشک حاکم و محکوم نیست؛ بلکه با محبت آمیخته شده است.

وی با اشاره به این‌که در زمان غیبت امام معصوم، رهبری حکومت بر عهده شبیه‌ترین افراد از نظر علم، تقوی و مدیریت به معصوم است، ادامه داد: در طول تاریخ، حکومت اسلامی در هیچ کشوری به وجود نیامده بود؛ اما به دست امام خمینی(ره) این حکومت در ایران پدید آمد.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای را نسخه بدل حضرت امام(ره) دانست و ادامه داد: مقام معظم رهبری نمونه و سایه‌ای از شخصیت ائمه(ع) در همه ابعاد است.

وی با اشاره به این‌که کسی شایسته تر از آیت‌ا... خامنه‌ای برای رهبری حکومت اسلامی وجود ندارد، بر لزوم مطالعه در خصوص شخصیت، زندگانی، تقوا، علم و مدیریت مقام معظم رهبری تأکید کرد و گفت: مقام معظم رهبری با هیچ یک از رهبران کشورها در جهان قابل مقایسه نیست.

آیت‌ا... مصباح یزدی ادامه داد: تلاش‌های انبیاء و ائمه(ع)، و در ادامه راه آنان تلاش‌های حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری برای اجرای دین خداست که کامل‌ترین آن، دین اسلام و اصلی‌ترین منبع شناخت آن نیز قرآن است.

وی افزود: هیچ عاملی برای تقویت عاطفه دینی مانند داستان کربلا نیست که حتی عواطف مشرکین را نیز تحتتأثیر قرار داده است؛ اما شناخت بعد معرفتی واقعه کربلا تضمین شده نیست و بعضی افراد قرائت و برداشت جدیدی از آن دارند؛ هم‌چنان‌که برداشت‌های متعددی از قرآن ارایه می‌شود.

وی در ادامه گفت: حتی در زمان ظهور حضرت ولی عصر(عج) نیز برداشت‌های مختلف از قرآن وجود خواهد داشت؛ به گونه‌ای که بزرگ‌ترین مصیبت امام عصر(عج) وجود عالمانی است که برداشت‌هایی مغایر با تفسیر امام(عج) از قرآن دارند.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۱۰/۰۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی